Les despeses hipotecaris eleven al seu rècord les reclamacions al Banc d’Espanya.
El Banc d’Espanya ha revelat aquest dilluns que el repartiment de despeses de la constitució d’aquests crèdits va ser el motiu pel qual el volum de reclamacions de consumidors va aconseguir el seu rècord en 2017. En concret, el Banc d’Espanya va rebre 41.056 consultes i 40.176 reclamacions , més de la meitat referents al repartiment de despeses. La xifra suposa un increment del 177,8% fins a una xifra inèdita, que trenca amb la tendència a la baixa registrada en el volum de queixes tramitades des 2014.
En 2017, el 81% de tots els casos abordats estaven centrats en les pràctiques hipotecàries de la banca, si bé el 53% dels assumptes, 23.040, es centraven en les clàusules que imposen al client el pagament de tots els costos, incloent impostos , notaria, registre i gestoria.
El Tribunal Suprem va declarar nul·les, per abusives, aquestes condicions al desembre de 2015. No obstant això, en no haver decretat quin tipus de repartiment seria acceptable, l’assumpte s’ha convertit en un nou focus de controvèrsia entre consumidors i entitats. Una polèmica especialment candent ara després que l’alt tribunal corregís fa dies el seu criteri per establir que el pagament de l’impost d’actes jurídics documentats ha d’abonar al banc, si bé la doctrina serà revisada en ple dilluns que ve per aclarir definitivament qui ha de pagar-lo.
Un altre aspecte que ha centrat les reclamacions dels clients davant del Banc d’Espanya és l’aplicació de la via extrajudicial de reclamació de clàusules sòl que el Govern anterior va posar en marxa a través del Reial decret llei 1/2017, el mal funcionament ha suscitat 4.099 queixes, el 10,2% del total.
L’existència de les pròpies clàusules sòl en les hipoteques ha generat al seu torn altres 1.972 reclamacions (el 4,9%), mentre que l’ús de l’índex IRPH suma altres 433 (1,1%) i l’incompliment del codi de bones pràctiques 301 més (0,7%). Tot i que ha generat un menor nombre d’escrits davant el supervisor, aquest últim assumpte ha tingut serioses repercussions motivant quatre resolucions sancionadores contra tres bancs i una cooperativa de crèdit, detalla el Banc d’Espanya.
Del total de reclamacions rebudes, descomptant les que el supervisor considera que havien de dirigir-se a tribunals o no tenien prova documental, el Banc d’Espanya ha resolt 10.428. El 73,1% dels casos es van resoldre a favor del client que va reclamar. Al seu torn, la banca va accedir a rectificar en un 62,4% les ocasions en què el supervisor li va retreure la conducta, el que suposa una important millora respecte al 36,8% de 2016.
És més, en anys anteriors el percentatge era tot just del 25%. Aquest canvi de tendència respon a l’increment de pressions del Banc d’Espanya perquè la banca compleixi els seus dictàmens, que de moment no són vinculants. Aquest sistema, en tot cas, està sent revisat pel Ministeri d’Economia.
(El País, 2018.10.30)